15e dag - The Grand Canyon verkennen

3 augustus 2014 - Grand Canyon Village, Arizona, Verenigde Staten

Vanmorgen om 7 uur opgestaan om toch een beetje op tijd een wandeling door The Grand Canyon te kunnen maken. Even een ontbijt gescoord bij Wendy's en de bodem voor een stevige wandeling is gelegd! De keuze in wandelingen is best groot maar het moet ook wel voor ons allemaal te behappen zijn, dus is de keuze gevallen op een wandeling naar Ooh Aah Point! 1,5 miles dus dat is ongeveer 2,5 km. Afdaling van 230 meter en is goed te doen voor de onervaren wandelaar! We zijn met de auto naar de South Kaibab Trail gereden, maar daar mochten alleen shuttle bussen parkeren dus moesten we de auto wat verder weg zetten :-$
Om 9.45 uur waren we ver helemaal klaar voor! Rugzak gevuld met 4 flesjes water, zakmes mee, camera op zak, let's go!
We begonnen al meteen met een flinke afdaling. Smal slingerpad langs de berg naar beneden. Niet teveel het ravijn inkijken, want da's best eng!
Voorzichtig gingen we op pad en namen op gezette tijden even een break om op adem te komen of om weer eens een foto van het mooie uitzicht te nemen. Aangekomen bij Ooh Aah Point was het uitzicht inderdaad prachtig! Maar het pad liep nog verder door, dus wij dachten dat we nog niet het eindpunt waren. Op onze vervolg wandeling kwamen we een Ranger tegen die vroeg hoe het ging en waar we heen wilden. Hij gaf aan dat we bijna bij Cedar Ridge waren en dat we eigenlijk al eerder hadden kunnen omkeren! Oeps, dat zullen we nog even niet tegen de kids verklappen! Zij liepen al enthousiast door naar het (volgens ons) eindpunt!
Dus gezamenlijk door gebikkeld naar het eindpunt. Ook daar weer een prachtig uitzicht over de Grand Canyon! Er stonden ook muilezels die toeristen naar boven brachten. Watjes!!!
We hebben even uitgerust foto's gemaakt en wat gedronken en toen konden we de terugreis gaan starten. Het was inmiddels 11 uur en volgens onze informatie zou je dubbel zo lang over de weg berg opwaarts doen, dus we hadden nog wel een stuk voor de boeg! Tot nu toe waren we alleen maar afgedaald, dus nu moesten we het hele stuk omhoog klimmen. De zon scheen fel, dus het was warm zat. Maar wij zijn bikkels dus gingen we flink aan de klim! Binnen no-time was ik buiten adem. We zaten op ongeveer 2000 meter hoogte, dus dan is de lucht toch wat ijler. Even pauze inlassen en weer door! Onderweg moesten we nog even stoppen om de muilezels langs te laten en toen konden we weer verder. De water voorraad nam met rasse schreden af dus we moesten het rustig aan doen. Thomas kreeg op een gegeven moment pijn in zijn buik omdat hij te weinig gedronken had. Maar we hebben de klim naar boven er zonder kleerscheuren in iets meer dan 1,5 uur van afgebracht. En dat zonder gemopper ........enorm trots op onze mannen hoor! Het was een fantastische ervaring en ik ben super blij dat we het gedaan hebben. Uiteindelijk bleek dat we 4,8 km. gelopen hebben en 340 meter zijn afgedaald! Wel een overwinning hoor! Toen weer terug gewandeld jaar de auto dus wij hebben wel ruim 6 km. gewandeld!
Even heerlijk uitgeblazen bij de picknick tafel bij de auto en onze vocht en energie voorraad weer even op peil gebracht.
Daarna nog even naar het vliegveld gereden om bij de helikopters te kijken en toen een lekker ijsje bij de Mac gehaald.
Om een uur of 3 zijn we lekker gaan zwemmen en daarna nog even in de whirlpool binnen gezeten. Daarna weer alle chloor afgespoeld onder de douche en nu zijn we weer klaar voor het avondeten!
De zonsondergang gaat helaas niets worden want het zit potdicht en het regent een beetje!
Morgen op weg naar Palm Springs en dat wordt een lange rit van 600 km. Pffff, best veel! Maar, in Palm Springs is het heerlijk warm en dat is ook wat waard. Tot snel weer!

1. Renata:
    3 augustus 2014
    Leuk verhaal weer! En goed bezig met z'n allen. Veel succes met deze reisdag en veel plezier in Palm springs.
  2. Saskia:
    3 augustus 2014
    Wat een avontuur weer. Fijn dat die Tanger in de buurt was met wat extra info. Veel plezier morgen in Palm Springs en succes met de rit, nb je kan altijd Thomas nog een stukje laten rijden!